Etiquetes

LAUDATO SI... PERÒ...


Fra Joaquim Recasens, ofm








L'ecologia és un tema que sempre m'ha interessat. No és qüestió de gustos. Tampoc és qüestió de "hobbies" ni de modes. M'ha interessat i darrerament més, per dos motius per a mi fonamentals. Un és que sóc franciscà; l'altre, molt més important , és perquè és un dels dogmes del "Credo". Sí. Assumim que Déu s'ha fet home de Maria Verge, que fou crucificat, mort i sepultat, i que ressuscità al tercer dia d'entre els morts... Doncs la mateixa consistència té el fet de dir: "Crec en un sol Déu, Pare totpoderós, Creador del cel i de la terra”. Dogmàticament és igual.

Per què us dic això? Molt senzill. He treballat i he pensat molt i fins i tot he desenvolupat, cosetes sobre la Creació, l’ecologia, la natura. I és cert. Sóc ecologista, però no per ideologia, ni per modes, ni per motius polítics ni socials. Sóc ecologista perquè m'empasso, amb forquilla i ganivet, cullera si cal, la primera nota del "Credo": Crec en un Déu, Pare totpoderós, Creador del cel i de la terra. A més, sóc franciscà.

Segueixo explicant per què us ho dic. L'Encíclica "Laudato Si" és firmada pel Sant Pare Francesc, el 24 de maig de 2015 i definitivament veu la llum el 18 de juny del mateix any. Aquests quasi quatre anys que han passat em donen un certa perspectiva. M'han encomanat, òbviament, com a franciscà, xerrades, opinions, taules rodones, al respecte. Hi he acudit, lògicament. He donat una perspectiva en la que vosaltres hi estaríeu d'acord per la vessant fraterna i la subscriuríeu amb mi. No obstant he tingut una decepció molt gran. I també molt grossa. Jo pensava, i pensar fa ser de ruc, que les coses eren d'una altra manera. Però no, les coses són com són i no com jo les havia pensat. M'explico.

L'Encíclica ha tingut una acollida formidable, descomunal. Se n'ha parlat a tort i a dret. Sempre positivament. No em sembla malament, molt al contrari... Però resulta que la gran majoria de la cristiandat acaba de descobrir, gràcies al Sant Pare, la grandesa i bellesa de la Creació. I tothom s'hi ha bolcat. I és ací on rau el meu desencís i la meva "depressió". ¿Fins ara ningú no s'havia adonat de la meravellosa i prodigiosa obra de Déu? ¿No ha sigut fins ara que els "cristianos de a pié", la "massa cristiana", ha pres consciència del amor de Déu per tot el que està al nostre abast? ¿Ha hagut d'arribar des d'una Encíclica pontifícia la consciència i la conscienciació de la vàlua de la naturalesa? Això m'ha destrossat.

Resultado de imagen de laudato si

Com a cristià m'ha destrossat el veure que malgrat les lectures del Gènesi de la Vetlla Pasqual, any rere anys, ningú no s'assabenta del que tenim. També m'ha fet mal que després de resar el "Credo" cada diumenge, rere diumenge, ningú no s'hagi adonat que Déu és creador. I ja com a franciscà, bé, com a franciscà ja ni parlo.

No només els franciscans. Tothom. Cristians i no cristians. Gent de missa i gent de no-missa. Tothom s'omple la boca parlant de Francesc d'Assís i de tot el que significa. Del seu amor per la natura, de la seva tendresa amb els animals, del seu afecte al ocells. I fins ara, ara que ha sortit l'Encíclica, és ara quan els "cristianets" que presumeixen de sentir-se tots franciscans s’adonen del valor de la natura i de l'amor de Déu en la Creació? Doncs, fins ara ¿què ha passat? ¿Tot era mer folklorisme? ¿Encara estem venent, i dic venent, un Francesc pueril que amb dos pals simula tocar el violí? En aquest món nostre que tant diu admirar a Sant Francesc, ¿ningú no ha estat capaç d'entrellegir el Càntic de les Criatures? Ha estat una descoberta molt dura.

I això que l'estàtua de Pere Jou al Zoo de Barcelona hi és des de 1956. Espero que el valor de la pau i de la no violència no ens l’haguem de creure perquè ho ha publicat una Encíclica d’un Sant Pare, perquè aleshores ja......................


Resultado de imagen de obras de pere jou en zoo barcelona



- ARTICLE ESCRIT PER FRA JOAQUIM RECASENS, OFM
PUBLICAT AL BUTLLETÍ DE L’ORDE FRANCISCÀ SEGLAR DE CATALUNYA.
ANY 24 – MARÇ 2019 - NÚM. 220.